Algemene voorwaarden

artikel 1. Algemeen

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen TechWorks hierna te noemen: “Gebruiker”, en een Wederpartij waarop Gebruiker deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
  2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Gebruiker, voor de uitvoering waarvan door Gebruiker derden dienen te worden betrokken.
  3. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens geschreven voor de medewerkers van Gebruiker en zijn directie.
  4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop­ of andere voorwaarden van de Wederpartij wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  5. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Gebruiker en de Wederpartij zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
  6. Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.
  7. Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.
  8. Indien Gebruiker niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Gebruiker in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.

artikel 2. Offertes en aanbiedingen

  1. Alle offertes en aanbiedingen van Gebruiker zijn bepaald door de termijn weergegeven op de offerte of aanbieding. Een offerte of aanbieding vervalt indien het product waarop de offerte of de aanbieding betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is.
  2. Gebruiker kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de Wederpartij redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
  3. De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen, verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
  4. De op de offerte of aanbieding vermelde prijzen bestaan uit de overeengekomen prijs voor de zaken, de kosten van de verpakking & de kosten van vervoer, over verharde weg & in België, en aflevering.
  5. De aanbieding op de offerte heeft geen betrekking tot het aanvragen van nodige vergunningen tenzij anders overeen gekomen. Aanvragen van enige vergunning, indien van toepassing, vallen buiten deze offerte.
  6. Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod dan is Gebruiker daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Gebruiker anders aangeeft.
  7. Een samengestelde prijsopgave verplicht Gebruiker niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.
  8. Enige aangeboden clouddiensten worden jaarlijks hernieuwd en dan ook onderhevig aan aanpassingen ifv index of prijswijzigingen toegepast op de aangeboden portfolio.

artikel 3. Onderhoud en monitoring en service credits

  1. De Gebruiker werkt op basis van Service Credits. 6 credits worden per jaar en per player geschonken aan de klant. De credits zijn jaarlijks niet accumuleerbaar en kunnen niet via een creditnota teruggevorderd worden. Credits worden aangerekend bij specifieke vragen en aanpassingen van de klant, bijkomende training en assistentie (kan ook via skype mogelijk), Service credits worden niet aangerekend voor het opstarten of de configuratie, deze zijn inbegrepen in de offerte of bij interventies of fout gerelateerde problemen afkomstig van de Gebruiker.
  2. Preventief onderhoud wordt 1x per jaar voorzien door de Gebruiker. Indien de Gebruiker, na afstemming, geen toegang heeft tot de players en display’s wordt dit in regie gefactureerd. Interventiedocumenten worden door steeds door de Gebruiker opgesteld en kunnen steeds op aanvraag ingezien worden door de Wederpartij.
  3. Licentie wordt per 12 maand gefactureerd bij de start van het licentiejaar.

artikel 4. Leveringstermijnen en uitvoering

  1. Is voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden of voor de levering van bepaalde zaken een termijn overeengekomen of opgegeven, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient de Wederpartij Gebruiker derhalve schriftelijk in gebreke te stellen. Gebruiker dient daarbij een redelijke termijn te worden geboden om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst.
  2. Indien Gebruiker gegevens behoeft van de Wederpartij voor de uitvoering van de overeenkomst, vangt de uitvoeringstermijn niet eerder aan dan nadat de Wederpartij deze juist en volledig aan Gebruiker ter beschikking heeft gesteld.
  3. Levering geschiedt af bedrijf van Gebruiker. De Wederpartij is verplicht de zaken af te nemen op het moment dat deze hem ter beschikking worden gesteld. Indien de Wederpartij afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies die noodzakelijk zijn voor de levering, is Gebruiker gerechtigd de zaken op te slaan voor rekening en risico van de Wederpartij.
  4. Gebruiker heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
  5. Gebruiker is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.
  6. Indien de Wederpartij in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen waartoe hij jegens Gebruiker gehouden is, dan is de Wederpartij aansprakelijk voor alle schade (daaronder begrepen kosten) aan de zijde van Gebruiker daardoor direct of indirect ontstaan.

artikel 5. Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de overeenkomst

Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien:

  1. Indien door de vertraging aan de zijde van de Wederpartij niet langer van Gebruiker kan worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen, is Gebruiker gerechtigd de overeenkomst te ontbinden.
  2. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Gebruiker, zal Gebruiker in overleg met de Wederpartij zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan de Wederpartij toerekenbaar is. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Gebruiker extra kosten met zich meebrengt, dan worden deze aan de Wederpartij in rekening gebracht. De Wederpartij is gehouden deze kosten binnen de daarvoor genoemde termijn te voldoen, tenzij Gebruiker anders aangeeft.
  3. In geval van liquidatie, van (aanvrage van) surséance van betaling of faillissement, van beslaglegging – indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven – ten laste van de Wederpartij, van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor de Wederpartij niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het Gebruiker vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen dan wel de order of overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van Gebruiker op de Wederpartij zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.
  4. Indien de Wederpartij een geplaatste order geheel of gedeeltelijk annuleert, dan zullen de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken, vermeerdert met de eventuele aan- afvoer- en afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, integraal aan de Wederpartij in rekening worden gebracht.

artikel  6. Overmacht

  1. Gebruiker is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de Wederpartij indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
  2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Gebruiker geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Gebruiker niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van Gebruiker of van derden daaronder begrepen. Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat Gebruiker zijn verbintenis had moeten nakomen.
  3. Gebruiker kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
  4. Voorzoveel Gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Gebruiker gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De Wederpartij is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.

artikel 7. Betaling en incassokosten

  1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Gebruiker aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders door Gebruiker aangegeven. Gebruiker is gerechtigd om periodiek te factureren.
  2. Indien de Wederpartij in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de Wederpartij van rechtswege in verzuim. De Wederpartij is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Wederpartij in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
  3. Gebruiker heeft het recht de door Wederpartij gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
  4. Gebruiker kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de Wederpartij een andere volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst. Gebruiker kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan.
  5. Enige licenties waarover sprake worden per 12maand gefactureerd bij start van het jaar.
  6. De Wederpartij is nimmer gerechtigd tot verrekening van het door hem aan Gebruiker verschuldigde.
  7. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op. De Wederpartij die geen beroep toekomt op afdeling 6.5.3 (de artikelen 231 tot en met 247 boek 6 BW) is evenmin gerechtigd om de betaling van een factuur om een andere reden op te schorten.
  8. Indien de Wederpartij in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de Wederpartij. De buitengerechtelijke kosten worden berekend op basis van hetgeen in op dat moment in de Belgische incassopraktijk gebruikelijk is. Indien Gebruiker echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in aanmerking. De eventuele gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op de Wederpartij worden verhaald. De Wederpartij is over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd.

artikel 8. Eigendomsvoorbehoud

  1. Alle door Gebruiker in het kader van de overeenkomst geleverde zaken blijven eigendom van Gebruiker totdat de Wederpartij alle verplichtingen uit de met Gebruiker gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen.
  2. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken danwel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de Wederpartij verplicht om Gebruiker daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.
  3. De Wederpartij verplicht zich om de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek aan Gebruiker ter inzage te geven. Bij een eventuele uitkering van de verzekering is Gebruiker gerechtigd tot deze penningen. Voorzoveel als nodig verbindt de Wederpartij zich er jegens Gebruiker bij voorbaat toe om zijn medewerking te verlenen aan al hetgeen dat in dat kader nodig of wenselijk mocht (blijken) te zijn.
  4. Voor het geval Gebruiker zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de Wederpartij bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan Gebruiker en door Gebruiker aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Gebruiker zich bevinden en die zaken terug te nemen.

artikel 9. Garanties, onderzoek en reclames, verjaringstermijn

  1. De door Gebruiker te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering redelijkerwijs gesteld kunnen worden en waarvoor zij bij normaal gebruik in België zijn bestemd. De in dit artikel genoemde garantie is van toepassing op zaken die bestemd zijn voor het gebruik binnen België. Bij gebruik buiten dient de Wederpartij zelf te verifiëren of het gebruik daarvan geschikt is voor het gebruik aldaar en voldoen aan de voorwaarden die daaraan gesteld worden. Gebruiker kan in dat geval andere garantie- en andere voorwaarden stellen ter zake van de te leveren zaken of uit te voeren werkzaamheden.
  2. De in lid 1 van dit artikel genoemde garantie geldt voor een periode van 1jaar na levering, tenzij uit de aard van het geleverde anders voortvloeit of partijen anders zijn overeengekomen. Indien de door Gebruiker verstrekte garantie een zaak betreft die door een derde werd geproduceerd, dan is de garantie beperkt tot die, die door de producent van de zaak ervoor wordt verstrekt, tenzij anders wordt vermeld. De producent/importeur is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door een gebrek in de geleverde zaken. In geval van schade zal de Gebruiker op schriftelijk verzoek van de wederpartij de identiteit van de producent of importeur bekend maken.
  3. Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik daarvan of gebruik na de houdbaarheidsdatum, onjuiste opslag of onderhoud daaraan door de Wederpartij en / of door derden wanneer, zonder schriftelijke toestemming van Gebruiker, de Wederpartij of derden aan de zaak wijzigingen hebben aangebracht danwel hebben getracht aan te brengen, daaraan andere zaken werden bevestigd die daaraan niet bevestigd dienen te worden of indien deze werden ver- of bewerkt op een andere dan de voorgeschreven wijze. De Wederpartij komt evenmin aanspraak op garantie toe indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van omstandigheden waar Gebruiker geen invloed op kan uitoefenen, daaronder begrepen weersomstandigheden (zoals bijvoorbeeld doch niet uitsluitend, extreme regenval of temperaturen) etcetera.
  4. De Wederpartij is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de Wederpartij te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Eventuele zichtbare gebreken dienen binnen zeven dagen na levering schriftelijk aan Gebruiker te worden gemeld. Eventuele niet zichtbare gebreken dienen terstond, doch in ieder geval uiterlijk binnen veertien dagen, na ontdekking daarvan, schriftelijk aan Gebruiker te worden gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat Gebruiker in staat is adequaat te reageren. De Wederpartij dient Gebruiker in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.
  5. Indien de Wederpartij tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De Wederpartij blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens bestelde zaken.
  6. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de Wederpartij geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
  7. Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan zal Gebruiker de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na retourontvangst daarvan danwel, indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, schriftelijke kennisgeving ter zake van het gebrek door de Wederpartij, ter keuze van Gebruiker, vervangen of zorgdragen voor herstel daarvan danwel vervangende vergoeding daarvoor aan de Wederpartij voldoen. In geval van vervanging is de Wederpartij gehouden om de vervangen zaak aan Gebruiker te retourneren en de eigendom daarover aan Gebruiker te verschaffen, tenzij Gebruiker anders aangeeft.
  8. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van Gebruiker daardoor gevallen, integraal voor rekening van de Wederpartij.
  9. Na verloop van de garantietermijn zullen alle kosten voor herstel of vervanging, inclusief administratie-, verzend- en voorrijdkosten, aan de Wederpartij in rekening gebracht worden.
  10. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens Gebruiker en de door Gebruiker bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken derden, één jaar.

artikel 10. Aansprakelijkheid

  1. Indien Gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
  2. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Gebruiker is uitgegaan van door of namens de Wederpartij verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens.
  3. Indien Gebruiker aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van Gebruiker beperkt tot maximaal tweemaal de factuurwaarde van de order, althans tot dat gedeelte van de order waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  4. De aansprakelijkheid van Gebruiker is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.
  5. Gebruiker is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
  6. Gebruiker is niet aansprakelijk voor het weergegeven beeldmateriaal.
  7. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Gebruiker aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Gebruiker toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Wederpartij aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
  8. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
  9. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Gebruiker of zijn leidinggevende ondergeschikten.

artikel 11.  Risico-overgang

  1. Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering gaat op de Wederpartij over op het moment waarop zaken aan de Wederpartij in de macht van de Wederpartij worden gebracht.

artikel 12. Vrijwaring

  1. De Wederpartij vrijwaart Gebruiker voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Gebruiker toerekenbaar is.
  2. Indien Gebruiker uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Wederpartij gehouden Gebruiker zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Wederpartij in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Gebruiker, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Gebruiker en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Wederpartij.

Artikel 13. Beperking van maximale vergoeding

  1. De maximale vergoeding waar er recht kan op zijn beperkt zich tot de waarde van het goed of product waarover sprake.

Artikel 14.  Intellectuele eigendom

  1. Gebruiker behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving. Gebruiker heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst aan zijn zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de Wederpartij ter kennis van derden wordt gebracht.

Artikel  15.  Toepasselijk recht en geschillen

  1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Gebruiker partij is, is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
  2. De rechter in de vestigingsplaats van Gebruiker is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. Niettemin heeft Gebruiker het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
  3. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

Bijzondere voorwaarden betreffende SAAS-diensten

Deze Bijzondere Voorwaarden betreffende SaaS-diensten (Software as a Service) dienen steeds in samenhang met de Algemene Verkoopsvoorwaarden van TechWorks te worden gelezen.

artikel 16. Definities

  1. "SaaS-diensten": de online diensten, waarvan de Klant gebruik kan maken middels de Tool en de Appen dewelke, afhankelijk van de keuze van de Klant, verschillende modules kunnen omvatten zoals vermeld op de Website.
  2. "Tool": de online applicatie(s) - ontwikkeld door You and the World en beschikbaar zowel als web als mobiele applicatie - waarmee, desgevallend, op vraag van de Klantintegraties kunnen gemaakt worden met andere (online) applicaties. TechWorks treedt hierbij op als integratiepartner.
  3. "App": de mobiele applicaties van de Tool waardoor de Klant gebruik kan maken van deSaaS-diensten.
  4. "Activering": elke activatie van de SaaS-diensten, dewelke plaatsvindt (tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen) (i) volgende op de installatie ofintegratie van de Producten door TechWorks, (ii) volgende op de levering van de Producten, wanneer de Klant instaat voor de installatie of integratie van de Producten of wanneer er geen installatie vereist is, (iii) binnen3 maanden volgende op de totstandkoming van het Contract, al naargelang welke moment eerst komt.
  5. "Gebruiker": elke persoon die door de Klant is gemachtigd om toegang te verkrijgen tot en gebruikte maken van de SaaS-diensten.
  6. "Contract": elke individuele overeenkomst tussen TechWorks en de Klant betreffende de leveringvan de SaaS-diensten, de Producten en/of de API. TechWorks treedt hierbij opals integratiepartner van You and the World.
  7. "Intellectuele Eigendomsrechten": alle uitvindingen, patenten, geregistreerde ontwerpen, ontwerprechten, tekeningen en modellen, databaserechten, auteursrechten, know-how, commerciële en handelsnamen, merken, handels- en bedrijfsgeheimen en andere intellectuele eigendomsrechten.
  8. "API": De beschikbare 'Application Programming Interface(s)' ontwikkeld door You and the World.
  9. Producten": alle door TechWorks geleverde software van You and the World, dewelke door de Klant gehuurd en/of aangekocht worden.

artikel 17. Contractduur

  1. Tenzij hiervan schriftelijk wordt afgeweken, is het Contract afgesloten voor een duurtijd van 60 maanden, te rekenen vanaf datum van Activering.
  2. In elk geval wordt het Contract telkens stilzwijgend verlengd voor een opeenvolgende periode van 12 maanden, tenzij wanneer de Klant resp. TechWorks uiterlijk 3 maanden voor het verstrijken van de initiële resp. de verlengde duurtijd zich hiertegen verzet middels aangetekend schrijven.
  3. Wanneer er sprake is van meerderedeelleveringen (bv. in het geval van een Contract op afroep), zal er voor elke deellevering een Activering plaatsvinden zodat er voor elke deellevering een andere startdatum zal zijn van de initiële duurtijd van het Contract.

artikel 18. Vervroegde beëindiging contract

  1. Tenzij hiervan schriftelijk wordt afgeweken, is de Klant ingeval hij het Contract eenzijdig beëindigt: (ii) Vóóraleer de initiële resp. de verlengde duurtijd is verstreken, een verbrekingsvergoeding verschuldigd aan TechWorks ten bedrage van alle nog te vervallen gelden betreffende de SaaS-diensten (incl. BTW); (i) Voorafgaandelijk aan de Activering, een verbrekingsvergoeding verschuldigd aan TechWorks ten bedrage van 50% van alle nog te vervallen gelden betreffende de SaaS-diensten(incl. BTW) - onverminderd het recht van TechWorks op vergoeding van hogere bewezen schade.
  2. Tenzij anders overeengekomen, zal -wanneer de Klant zelf het Contract vervroegd heeft beëindigd - het Contract blijven verder lopen voor de resterende duur van het Contract, waarbij de verbrekingsvergoeding periodiek zal verschuldigd zijn.
  3. Echter wanneer het Contract door de Klant eenzijdig wordt beëindigd vóór de Activering dan wel door TechWorks door toedoen van de Klant is de verbrekingsvergoeding onmiddellijk opeisbaar door TechWorks en dient deze in haar totaliteit betaald te worden.
  4. Artikel 9.1 zal tevens uitwerking krijgen wanneer het Contract vroegtijdig wordt beëindigd door TechWorks ten gevolge van het niet-naleven door de Klant van de contractuele en wettelijke verplichtingen die op hem rusten.

artikel 19. Vervroegde beëindiging contract

  1. De Klant heeft slechts eenniet-exclusief en niet-overdraagbaar recht om de SaaS-diensten - dewelke worden geleverd als 'Software as a Service (SaaS)' - te gebruiken voor de duurtijd van het Contract en dit vanaf de Activering van de SaaS-diensten.
  2. De Klant mag de SaaS-diensten alleen gebruiken in overeenstemming met het gebruik waarvoor de SaaS-diensten zijn ontwikkeld en bedoeld.
  3. TechWorks garandeert op geen enkele wijze dat de informatie die de Klant met behulp van de SaaS-diensten verzamelt, foutloos en volledig is. De Klant moet de gegevens die de SaaS-diensten opleveren in elk geval aan een extra controle onderwerpen.
  4. De Klant is als enige verantwoordelijk voor de gegevens die in de SaaS-diensten van TechWorks worden ingevoerd door de Gebruikers.
  5. De Klant stemt ermee in om geen misbruik te maken van de toegekende gebruiksrechten. Dat betekent dat de Klant zich zal weerhouden van(niet-limitatieve opsomming):
    • De Tool, de App, de API en/of deSaaS-diensten te verkopen, door te verkopen, er een licentie of sub-licentie op toe te kennen, deze te verhuren of leasen;
    • De Tool, de App, de API en/of deSaaS-diensten te kopiëren, te wijzigen, aan te passen, te veranderen, te vertalen;
    • De Tool, de App, de API en/of de SaaS-diensten te gebruiken voor illegale of onwettige doeleinden ofvoor de overdracht van gegevens, wanneer dit illegaal of lasterlijk is, eeninbreuk pleegt op de privacy van een ander, als grof, bedreigend of schadelijkgeldt of een schending vormt van iemands Intellectuele Eigendomsrechten;
    • De Tool, de App, de API en/of deSaaS-diensten te gebruiken om eender welke illegale activiteiten te ondernemen of te promoten

artikel 20. Toegangsgegevens en beveiliging

  1. Per klant wordt er door TechWorks een account aangemaakt, dewelke geactiveerd zal zijn tijdens de volledige duurtijd van het Contract.
  2. In dit kader levert TechWorks aan de Klant de benodigde toegangsgegevens (zoals accountnamen, gebruikersnamen en wachtwoorden), dewelke verband houden met het gebruik van de Producten en diens connectie met de SaaS-diensten.
  3. Om veiligheidsredenen dient de klant(i) de uitgegeven wachtwoorden te wijzigen onmiddellijk bij het eerste gebruik van de SaaS-diensten, alsook (ii) deze toegangsgegevens geheim te houden en slechts aan geautoriseerde Gebruikers kenbaar maken.
  4. De Klant is verantwoordelijk en aansprakelijk voor elk gebruik dat van de SaaS-diensten wordt gemaakt middels voormelde toegangsgegevens, zelfs indien de Klant niet heeft ingestemd met dat gebruik of hier niet van op de hoogte was.
  5. De Klant is als enige verantwoordelijk voor het verlenen van toegangsrechten tot de SaaS-diensten aan de Gebruikers en aan derden (dewelke kunnen verschillen naargelang de toegekende rechten en functies).

artikel 21. Fair-use beleid

  1. De Klant erkent gebonden te zijn door het fair-use beleid van TechWorks, hetgeen ervoor dient te zorgen dat elke toepassing van de SaaS-diensten te allen tijde haar waarde, kwaliteit en betrouwbaarheid ten aanzien van de Klant blijft behouden tijdens de uitvoering van het Contract.
  2. TechWorks hanteert het fair-use beleid gezien tijdens de piekuren veel klanten gebruik maken van de SaaS-dienstenen/of de API (voor zover van toepassing). De meeste klanten gebruiken deze opeen verantwoorde manier, wat impliceert dat hun gebruik geen disproportionele invloed heeft op de capaciteit van de SaaS-diensten en/of de werking van de API voor TechWorks en diens andere klanten.
  3. Indien de Klant geregeld op een oneigenlijke/buitensporige manier gebruik maakt van de SaaS-diensten en/of de API en TechWorks is van mening dat dit de capaciteit van de SaaS-diensten en/of de werking van de API negatief beïnvloedt, houdt TechWorks eraan om de Klant over dit gebruik te informeren en de Klant te verzoeken dit gebruik aan te passen of te beperken.
  4. Indien de Klant alsnog doorgaat met het oneigenlijke gebruik, behoudt TechWorks zich het recht voor om:
    • Het gebruik van SaaS-diensten (of een deel daarvan) op te schorten gedurende een bepaalde periode. In welk geval de kosten van opschorting en heractivering van de SaaS-diensten voor rekening van de Klant komen;
    • Het Contract mits voorafgaandelijke schriftelijke kennisgeving te beëindigen, hetgeen een verbrekingsvergoeding in hoofde van de Klant met zich meebrengt (cfr. Artikel 9.1).

artikel 22. Beschikbaarheid(uptime) & ondersteuning

  1. TechWorks garandeert de Klant tijdens de kantooruren van maandag tot en met vrijdag een beschikbaarheid (uptime) van 99,5% van de SaaS-diensten over een periode van 1 kalenderjaar. Onder 'uptime' dient te worden begrepen: de Klant en de Gebruikers kunnen inloggen op de Tool en de App.
  2. Bij onderbreking in de werking van deSaaS-diensten biedt TechWorks de Klanten ondersteuning via een service desk, die tijdens de normale kantooruren van maandag tot en met vrijdag geopend is (met uitzondering van feestdagen).
  3. Indien een gepland onderhoud door TechWorks meer dan 1 uur onderbreking in de werking van de SaaS-diensten zou veroorzaken, zal TechWorks de Klant daarover voorafgaand aan dergelijk onderhoud informeren via de website of per e-mail.

artikel 23. Incidenten

  1. De Klant kan incidenten telefonisch, per e-mail of via de Tool melden. Alle kennisgevingen dewelke na de kantooruren worden gemeld, behandelt TechWorks de volgende werkdag.
  2. In het geval van een incident dat door de Klant wordt gemeld, zal TechWorks dit incident verhelpen, rekening houdend met de prioriteit die aan het incident wordt gegeven. De prioriteit van elk incident wordt bepaald door TechWorks op basis van de ernst van het incident(d.w.z. kritiek, niet kritiek en kleiner incident).
  3. TechWorks zal in kader van voornoemde remediëring steeds naar best vermogen en eigen inzicht handelen.

artikel 24. Prijs

  1. Behoudens uitdrukkelijk anders vermeld, zijn de prijzen van TechWorks uitgedrukt in euro en exclusief BTW en andere taksen en heffingen, eventuele verzekerings- en administratiekosten, verpakkings-, transport- en lossingskosten.
  2. TechWorks behoudt zich het recht voor om de prijzen te allen tijde aan te passen. Ingeval van een prijsverhoging verbindt TechWorks er zich toe om de Klant hiervan schriftelijk op de hoogte te brengen minstens 1 maand voor de toepassing van de nieuwe prijzen.
  3. Dergelijke prijswijziging dient beschouwd te worden als een substantiële wijziging van het Contract door TechWorks op grond waarvan de Klant de mogelijkheid krijgt om het Contract dat onderhevig is aan de prijswijziging schriftelijk op te zeggenmiddels aangetekend schrijven. Deze opzegging dient te gebeuren alvorens de nieuwe prijzen van toepassing worden. In elk geval wordt elk verder gebruik van de SaaS-diensten, de Tool, de App en de API beschouwd als de aanvaarding door de Klant van de gewijzigde prijzen.
  4. Voor zover de prijzen zijn gebaseerd op de alsdan geldende hoogte van loonkosten, sociale premies en overheidslasten, transportkosten en verzekeringspremies, kosten van materialen en grondstoffen, wisselkoersen en/of andere kosten van toepassing op dat moment is TechWorks in geval van verhoging van één of meer van deze prijsfactorengerechtigd haar prijzen dienovereenkomstig te verhogen. De toepassing van dit artikel kan niet beschouwd worden als een substantiële wijziging van het Contract door TechWorks.

artikel 25. Intellectuele Eigendomsrechten

  1. TechWorks behoudt alle Intellectuele Eigendomsrechten die zijn gevestigd op de Tool, de SaaS-diensten, de App, de API en de Producten.
  2. De Klant verkrijgt op geen enkelmoment rechten, eigendom of enig belang in deze Intellectuele Eigendomsrechten op grond van enig gebruik dat de Klant daarvan volgens het Contract kan maken.
  3. De Klant zal:
    • Geen schade toebrengen aan deIntellectuele Eigendomsrechten van TechWork, ze niet in gevaar brengen nochtoestaan dat een derde partij enige schade toebrengt of deze in gevaar brengt;
    • Onverminderd alle overige rechten vanTechWork, TechWorks vrijwaren voor alle geleden schade als gevolg van eniggebruik door de Klant of een Gebruiker van de Intellectuele Eigendomsrechtenvan TechWorks anders dan overeenkomstig het Contract;
    • De handelsnaam en merken van TechWorksniet gebruiken teneinde het karakter, de geldigheid of de goodwill vanTechWorks daarin te schaden;
    • Geen gebruik maken van enige naam,merk, logo, model of symbool dat zodanig lijkt op één van de merken vanTechWorks dat dit verwarring of misleiding kan veroorzaken;
    • Zich weerhouden van de volgende handelingen en/of derden hiermee helpen, tenzij en voor zover dit uitdrukkelijk is toegestaan op grond van toepasselijk dwingend recht: reverse engineering ,scrapen, de-assembleren en/of decompileren van de Tool, de SaaS-diensten, de App, de API en de Producten.
    • In dit kader verbindt de Klant er zich toe om TechWorks onmiddellijk ervan in kennis testellen indien hij een poging tot reverse engineering, scraping, de-assemblage en/of decompilatie van de Tool, de SaaS-diensten, de App, de API en de Producten (of een gedeelte daarvan) vaststelt.
  4. TechWorks is gerechtigd om het Contract met onmiddellijke ingang te beëindigen, in welk geval de verbrekingsvergoeding verschuldigd is, wanneer de Klant op enig moment - direct of indirect - de eigendom van TechWorks betreffende de Intellectuele Eigendomsrechten betwist of wanneer de Klant handelt op een wijze waardoor de rechten van TechWorks op de Tool, de SaaS-diensten, de App, API en de Producten of de waarde van de daarin gevestigde Intellectuele Eigendomsrechten worden geschaad of verminderd.

artikel 26. Privacy

  1. De Klant erkent dat ingevolge het gebruik dat hij maakt van de SaaS-diensten, TechWorks persoonsgegevens zal verwerken. In dit kader dient TechWorks beschouwd te worden als verwerker van de persoonsgegevens en de Klant als verwerkingsverantwoordelijke.
  2. Alle afspraken die in dit kader tussenTechWorks en de Klant worden gesloten, zullen uitsluitend beheerst worden doorde dataverwerkingspolicy (dewelke ter beschikking wordt gesteld via de websiteof de Tool).
  3. Door het afsluiten van een Contract met TechWorks en het gebruik van de SaaS-diensten, erkent de Klantuitdrukkelijk dat hij de dataverwerkingspolicy in haar geheel heeft gelezen en aanvaardt.

artikel 27. Wijzigingen en slotbepalingen

  1. TechWorks behoudt zich het recht voor om op elk moment en zonder voorafgaande kennisgeving wijzigingen aan te brengen aan de Tool, de App, de API en de SaaS-diensten en de manier waarop de gegevens worden weergegeven.
  2. Indien TechWorks, naar eigen goeddunken en inzicht, besluit bepaalde SaaS-diensten of een deel daarvan niet langer aan te bieden, is TechWorks gerechtigd het Contract geheel of gedeeltelijk schriftelijk te beëindigen mits inachtneming van een opzeggingstermijn van 30 kalenderdagen.
  3. Bij tegenstrijdigheid tussen de Algemene Verkoopsvoorwaarden en deze Bijzondere Voorwaarden betreffende SaaS-diensten, prevaleren deze laatsten.
By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.